BORA je lano s dlouhou životností, vhodné pro použití ve všech typech záseků, stoperů a vinšů. U námořních cruiserů je lano vhodné pro použití např. jako výtah hlavní plachty, trim travelleru geny, cunninghamu apod. U okruhových lodí se např. hodí pro výtahy, outhaull, vang atd.
Co znamená údaj o pevnosti:
Pevnost lan je jednou ze základních charakteristik. Jedná se o sílu v N (Newtonech), která je vyvinuta při přetrhu lana. Pevnost se uvádí také v kg nebo v kN a daN (kilonewtonech a dekanewtonech … 1kg = 0,981 daN).
Jak odvodit nosnost:
Je třeba rozlišovat mezi maximální pevností lana a jeho nosností. Nosnost je maximální zatížení lana, které nesmí být překročeno a je závislé na stanoveném koeficientu bezpečnosti. Pokud používám upravená lana např. ke zvedání břemen, musíme již pracovat s tzv. bezpečnostním faktorem, který jednoznačně určuje nosnost lana.
Příklad: lano s minimální pevností 1000 kg, které bude použito ke zvedání nákladu a má bezpečnostní faktor 5:1 má nosnost 200 kg.
Pokud si tedy chci vypočítat orientační nosnost lana, musím údaj o pevnosti vydělit 5. Vždy ale počítejte s faktory, které ovlivňují pevnost lan a šňůr:
Faktory ovlivňující pevnost lan:
- konstrukce lana
- oděr lana - narušením povrchových vláken dochází ke snižování pevnosti
- působení chemikálií - pevnosti lan z materiálů, které nejsou odolné vůči různým chemikáliím, mohou být významně ovlivněny působením těchto látek - skladujte lana mimo dosah chemikálií!
- působení teploty - skladujte lana mimo zdroje tepla!
- působení slunečního (UV) záření - skladujte lana na místech chráněných před slunečním zářením!
- působení rázových sil
- záplety - snižují pevnost lan o cca 10%, záplety je nutno provádět velmi pečlivě
- uzly - snižují pevnost lan o cca 50% (až o 90% u ocelových lan)